Så här ansluter du din bostad
Att ansluta sig till kommunalt vatten och avlopp innebär att flera steg måste genomföras, både för dig som kund och för oss. Vi har sammanfattat alla steg för att du lätt ska se vad som kommer ske, i vilken ordning och vem som har ansvar för vad. Först av allt fyller du i och skickar in en servisanmälan.
Ansök om eller avsluta byggvatten
Under tiden en byggnation pågår kan man behöva tillfällig anslutning av vatten för exempelvis vattenförsörjning till en eller flera byggbodar. Här hittar du formulär för att ansöka om eller avsluta abonnemang för byggvatten.
Ansök om ny VA anslutning
För att ansöka om en ny VA-anslutning börjar du med att fylla i en servisanmälan. En handläggare utreder därefter om din fastighet kan ansluta till de kommunala VA-ledningarna och återkopplar till dig.
Tillhör du ett utbyggnadsområde? Då kommer du att få löpande information under projektets gång.
Förbindelsepunkt
När servisanmälan är inkommen förmedlar vi en förbindelsepunkt intill din fastighet. Förbindelsepunkten är den gränsen mellan den kommunala VA anläggningen och den privata VA-installationen.
I vissa fall behöver en ny servis byggas innan förbindelsepunkten kan förmedlas. Förbindelsepunktens placering bestäms i samråd med dig som fastighetsägare. Vår målsättning är att servisen ska vara byggd och förbindelsepunkten upprättad 6 veckor efter att förbindelsepunkten är samrådd med dig som fastighetsägare.
VA-installation på din tomt
Du som fastighetsägare ansvarar för installationen på din fastighet. Nedan ser du hur VA-installationen ser ut från förbindelsepunkt in i ditt hus. Antalet moment i installationen kan variera beroende på hur din fastighet ser ut. Kontakta alltid Stadsbyggnadsförvaltningens byggnadsavdelning innan du utför några arbeten på din tomt.
Anläggningsavgift
Efter att förbindelsepunkten har upprättats intill din fastighet skickas faktura med anläggningsavgift till dig, den ska vara betalad innan du kan ansluta fastigheten till våra ledningar. Avgiften gäller för både bebyggda och obebyggda fastigheter och betalas endast en gång per fastighet. Om fastigheten och/eller dess bebyggelse förändras kan ytterligare anläggningsavgifter tillkomma, detta enligt gällande taxaföreskrifter och anläggningstaxa.
Du kan själv räkna ut vad anläggningsavgiften blir för din fastighet här (länk till prissnurra). Har du frågor om anläggningsavgiften kan du ringa kundservice för att få mer information. Prislista enligt årets taxa hittar du här.
Placera och montera vattenmätare
När kopplingen mellan vår huvudledning och din servisledning är gjord ska vattenmätaren monteras. Här kan du läsa om placering av vattenmätaren i ditt hus (länk). Om du endast ska ansluta avlopp ska det anmälas på samma sätt. Vår montör kontaktar dig och ni kommer överens om en tid för montering av vattenmätaren. När vattenmätaren är på plats öppnar montören servisventilen för vattnet och därmed är installationen klar.
Gör färdiganmälan
När fastigheten är ansluten till vatten- och avloppsnätet och mätarplatsen i fastigheten är klar, fyller du i färdiganmälan (länk) och skickar in till oss.
När installationen är klar
När installationen är klar och anläggningen inkopplad står du som fastighetsägare för:
- Elkostnaden för eventuellt LTA-enhet och brukningsavgift för VA-förbrukning.
- Drift och underhåll av ledningar på den egna fastigheten.
- Att vatten från egen brunn inte på något sätt sammankopplas med det allmänna vattennätet.
- Att dagvatten, det vill säga regnvatten och dräneringsvatten, inte på något sätt kopplas till spillvattenledningen.
Vi står för:
- Drift och underhåll av det allmänna VA-nätet.
- Utryckning vid larm om fel av pumpstationen.
Tekniska regler vid anslutning till det kommunala VA-nätet hittar du här (pdf).