Till sidans huvudinnehåll
1/204 (visa lista)
Kvinna som håller i rullar med färgsorteringspåsar

Vi skapar en bättre lösning tillsammans

Färgsortering engagerar och vi har tack vare er kunder fått in massor av synpunkter och önskemål gällande färgsorteringspåsarna. Vi tar med oss dessa i det fortsatta arbetet med att förbättra beställning och leverans av påsar. Vi har också fått en del frågor och funderingar som vi besvarar nedan.

Bakgrund till förändringen

Den huvudsakliga anledningen till att vi ändrade beställningssystemet var att lösa ett arbetsmiljöproblem för PostNords brevbärare. Tidigare hade brevbärarna rullar med färgsorteringspåsar liggande löst i bilen, tillsammans med post och paket. När de delade ut post på en gata, och någon hade hängt ut en påse, delade de även ut en rulle i aktuell färg. I takt med att e-handeln vuxit har mängden paket i PostNords bilar ökat. Till slut så blev rullarna med färgsorteringspåsar ett arbetsmiljöproblem för brevbärarna. 
 
För att få till en bättre ordning i fordonet så ställde PostNord krav på oss att påsarna ska delas ut som adresserad post. Det innebär att när du beställer påsar idag så plockar PostNord ihop rullarna med påsar som du beställt, buntar ihop dom till ett paket och förser det med en adresslapp. Ditt paket läggs sedan tillsammans med all annan post som ska delas ut och sorteras enligt PostNords rutiner för adresserad post. Den stora skillnaden för PostNord är alltså inte hur påsarna levereras till din brevlåda, utan hur de fraktas i bilarna. 
 
Skillnaden för dig som kund, utöver hur du beställer din påse, är att du får din beställning levererad inom 5 arbetsdagar eftersom PostNord måste dela ut adresserad post. Tidigare delade PostNord ut påsar om de hade post att dela ut på din gata, förutsatt att de hade rullar med påsar kvar i bilen.

Det här händer framåt

Enkätundersökningen har gett oss många och bra förslag på hur du som kund vill beställa och få dina påsar levererade. Vi arbetar nu aktivt med att hitta bättre lösningar som möter behoven på ett smidigare sätt. Vi ser att många önskar en större flexibilitet gällande antalet påsar som går att beställa per gång samt att de flesta vill att påsarna fortsatt levereras hem till brevlådan. Det är även flera kunder som påtalat att den översta påsen i rullarna går sönder av adresslappen samt att påsarna inte går ner i brevlådan. Vi är mycket tacksamma för era synpunkter och använder dem nu som underlag i vår strävan att förbättra både beställning och leverans framåt.

Så här beställer du idag

Du kan enkelt beställa färgsorteringspåsar via Mina Sidor eller vår app. Påsarna levereras inom 5 arbetsdagar direkt till din brevlåda.

Som avtalsinnehavare har du automatiskt tillgång till Mina Sidor, där du kan logga in med ditt kundnummer eller BankID.

I appen loggar du också in med BankID, och inloggningen är giltig i ett år. Här kan du läsa mer om appens funktioner.

Appen är gratis och finns att ladda ner från Google Play och App Store.

Knapp med texten "Ladda ned på Google Play" 

Knapp med texten "Hämta i App Store"

Fler i hushållet kan beställa

Om fler personer i hushållet, en anhörig eller en god man också behöver tillgång till Mina Sidor eller appen, kan du enkelt dela behörighet. Här finns en steg för steg-guide hur du delar behörighet.

Jag kan inte beställa digitalt

Om du inte har möjlighet att beställa via Mina Sidor eller i appen går det bra att kontakta vår kundservice via mejl eller telefon för att beställa, så får du påsarna levererade till din brevlåda. Du har också möjlighet att hämta påsar hos vår kundservice på Kungsgatan 86. För hyresvärdar eller dig som hyr en bostad finns särskild information här.

Vanliga frågor om det nya beställningssättet

Just nu kan du vid varje beställning endast välja upp till tre rullar med färgsorteringspåsar i valfri färgkombination. Begränsningen beror på de distributionslösningar som används i dagsläget, där PostNord är vår samarbetspartner. Behöver du fler än tre rullar gör du en till beställning,  och det finns ingen begränsning på antalet beställningar du kan göra.

När påsarna fanns att hämta på någon av våra återvinningscentraler gick det åt avsevärt mycket mer påsar än innan. Därför var den lösningen inte hållbar eftersom ökade kostnader leder till höjda taxor, vilket innebär att det blir dyrare för dig som kund.

Samtidigt har vi via enkätsvaren sett en önskan om att åter kunna hämta påsar på våra återvinningscentraler. Det här är något vi nu tittar närmare på för att se om och hur vi kan möta det behovet framöver.

Det nya beställningsförfarandet innebär inte att en extra avgift för påsar kommer att debiteras utan de är fortsatt en del av avfallstaxan. Hur avfallstaxan påverkas framöver kan vi däremot inte svara på mer än att den sänks för 2025.

Vår ambition är att du ska få dina påsar levererade inom fem arbetsdagar från att du gör din beställning. När förändringen lanserades fick vi in väldigt många beställningar vilket gjorde att leveransen tog lite längre tid. Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra processen och för att säkerställa att du får dina påsar så snabbt och smidigt som möjligt.

Vi arbetar just nu med att undersöka hur en eventuell framtida prenumerationstjänst skulle kunna utformas för att bäst möta våra kunders behov. De värdefulla insikter vi fått genom den nyligen genomförda enkätundersökningen kommer att ligga till grund för detta arbete. Eftersom processen fortfarande är i ett tidigt skede, finns det ännu inga konkreta detaljer att dela, men vi ser fram emot att utveckla en lösning, prenumerationstjänst eller ej, som möter behoven på ett effektivt sätt.

Vi håller helt med om att systemet måste vara användarvänligt för att det ska fungera i praktiken. Samtidigt visar svaren i enkäten tydligt att det är en utmaning att hitta en lösning som tillgodoser allas önskemål. Åsikterna är delade – vissa uppskattar det tidigare systemet, medan andra tycker att den nuvarande digitala lösningen är betydligt smidigare.
 
Vår målsättning är att hitta ett alternativ som fungerar så bra som möjligt för så många som möjligt. Vi är tacksamma för alla synpunkter och idéer vi fått in och använder dem som ett viktigt underlag i vårt arbete framåt.

Alla kunder som bor i villa eller radhus och färgsorterar har fått information om förändringen. Du som lämnat dina digitala uppgifter till oss har fått informationen via mejl, alla andra har fått information via brev.

Ja, så länge påsen inte har samma färg som någon av våra färgsorteringspåsar. Detta är viktigt för att vår sorteringsanläggning ska kunna läsa av påsarna korrekt.

Under hösten anpassade vi två färger för att passa den nordiska färgstandarden. Orange påse för plastförpackningar är nu lila, och den gula påsen för pappersförpackningar är brun. Den grå påsen för metallförpackningar har fått en mer grå nyans. Övriga påsar stämmer redan överens med det nordiska systemet och har därför behållit sin färg.

Kundservice

Välkommen att kontakta oss!

07.30 - 16.30

09.00 - 16.00

Kollektion med gällande färgpåsar 2024

Färgsorteringen - nu 100 procent återvunnen plast

Påsarna i färgsorteringsfamiljen har uppdaterats till en mer miljövänlig version. De nya påsarna – tillverkade av 100 procent återvunnen plast – fasas nu in i hushållen.