Vi skapar en bättre lösning tillsammans
Färgsortering engagerar och vi har tack vare er kunder fått in massor av synpunkter och önskemål gällande färgsorteringspåsarna. Vi tar med oss dessa i det fortsatta arbetet med att förbättra beställning och leverans av påsar. Vi har också fått en del frågor och funderingar som vi besvarar nedan.
Bakgrund till förändringen
Den huvudsakliga anledningen till att vi ändrade beställningssystemet var att lösa ett arbetsmiljöproblem för PostNords brevbärare. Tidigare hade brevbärarna rullar med färgsorteringspåsar liggande löst i bilen, tillsammans med post och paket. När de delade ut post på en gata, och någon hade hängt ut en påse, delade de även ut en rulle i aktuell färg. I takt med att e-handeln vuxit har mängden paket i PostNords bilar ökat. Till slut så blev rullarna med färgsorteringspåsar ett arbetsmiljöproblem för brevbärarna.
För att få till en bättre ordning i fordonet så ställde PostNord krav på oss att påsarna ska delas ut som adresserad post. Det innebär att när du beställer påsar idag så plockar PostNord ihop rullarna med påsar som du beställt, buntar ihop dom till ett paket och förser det med en adresslapp. Ditt paket läggs sedan tillsammans med all annan post som ska delas ut och sorteras enligt PostNords rutiner för adresserad post. Den stora skillnaden för PostNord är alltså inte hur påsarna levereras till din brevlåda, utan hur de fraktas i bilarna.
Skillnaden för dig som kund, utöver hur du beställer din påse, är att du får din beställning levererad inom 5 arbetsdagar eftersom PostNord måste dela ut adresserad post. Tidigare delade PostNord ut påsar om de hade post att dela ut på din gata, förutsatt att de hade rullar med påsar kvar i bilen.
Det här händer framåt
Enkätundersökningen har gett oss många och bra förslag på hur du som kund vill beställa och få dina påsar levererade. Vi arbetar nu aktivt med att hitta bättre lösningar som möter behoven på ett smidigare sätt. Vi ser att många önskar en större flexibilitet gällande antalet påsar som går att beställa per gång samt att de flesta vill att påsarna fortsatt levereras hem till brevlådan. Det är även flera kunder som påtalat att den översta påsen i rullarna går sönder av adresslappen samt att påsarna inte går ner i brevlådan. Vi är mycket tacksamma för era synpunkter och använder dem nu som underlag i vår strävan att förbättra både beställning och leverans framåt.