Varning för telefonbedrägeri
Just nu blir våra kunder uppringda av personer som utger sig för att komma från oss och hävdar att kunden ska få pengar tillbaka.
Uppringaren vill att kunden ska legitimera sig med BankID för att få pengar tillbaka. Om någon säger att de kommer från EEM och vill att du ska logga in med BankID, avsluta genast samtalet. Vi använder oss inte av detta arbetssätt vid felaktiga utbetalningar och ringer aldrig upp dig och ber dig att legitimera dig med BankID.
Vi har även fått in rapporter om att personer får bluff-SMS. SMS:en påstår att personen har fått en faktura från oss och uppmanar att logga in och signera i Internet- eller Mobilbanken. Vi skickar aldrig den sortens SMS.
Viktigt att tänka på:
Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.
Om du känner dig osäker när någon ringer och utger sig för att komma från oss, be att få ringa upp senare. Kontakta vår kundservice så att du är säker på att det är oss du kontaktar.
Lita inte på den som ringer bara för att uppringaren har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan enkelt hitta personuppgifter på nätet för att lura dig.