Allmänna avtalsvillkor - serviceavtal fiber
1. Definitioner
- Fastighetsnät: Det aktiva eller passiva nät inom och mellan byggnader samt nät mellan intilliggande fastigheter som ägs av kunden och som förbinder leverantörens portar inkl. patchkabel vid stadsnätets överlämningspunkt med fastighetsnätets uttag. Fastighetsnätet kan bestå av koppar och/eller fiber.
- Överlämningspunkt: Plats hos kunden där stadsnätet ansluts till fastighetsnätet. Utgör början av fastighetsnätet.
- Användarnod: Utrustning som utgör slutänden av fastighetsnätet och som finns hos slutanvändaren. Innehåller logik för trafikprioriteringar, såsom IP-telefoni, Set-Up-Box för TV, trådlös router eller annat. Användarnod finns för både koppar- och fibernät. Den för fibernät är också en mediaomvandlare som omvandlar ljus till elektriska signaler.
- Slutanvändare: Den som använder en anslutning i stadsnätet; privatperson, företag eller annan organisation.
- Tjänsteleverantör: Den leverantör som slutanvändaren beställer tjänster av.
- Unik serviceingång: Mailadress för kontakt till teknisk support utsedd av leverantören.
- Servicefönster: Den tid som reserveras för att utföra service och uppgraderingar klockan 01.00 – 06.00 helgfria vardagar (måndag – torsdag).
2. Giltighetstid
Avtalet gäller under sju år räknat från avtalets början. Om inte avtalet skriftligen sagts upp senast sex månader innan ordinarie tid för avtalets utgång förlängs avtalet tillsvidare med 12 månaders ömsesidig uppsägningstid. Innan avtalet börjar gälla ska besiktning av överlämningspunkt genomföras av leverantören.
3. Omfattning
Avtalet gäller förutsatt att Eskilstuna Energi och Miljö AB är ensam levererande part av stadsnät till fastigheten.
En specifikation av avtalade åtaganden, villkor och förbehåll framgår av avtalspunkterna; ”6. Leverantörens åtagande” och ”7. Kundens åtagande”.
4. Kostnader
4.1
Serviceavgiften är baserad på antalet användarnoder som omfattas av avtalet.
4.2
Vid efteranslutning av fastigheter/lägenheter ska dessa omfattas av serviceavtalet.
4.3
Angivet pris kan justeras från den 1 januari varje år om inte annat angivits. Prisjusteringen knyts till den procentuella förändringen av konsumentprisindex med basmånaden oktober det året avtalet tecknades.
4.4
Om avtalet bryts, från kunden sida, innan avtalstiden utgått, har Eskilstuna Energi och Miljö AB rätt att erhålla ersättning för den totala uteblivna intäkt som uppstår.
5. Fakturering och betalningsvillkor
Fakturering sker årsvis i förskott till kunden. Betalning ska vara leverantören tillhanda 30 dagar efter fakturerat datum.
6. Leverantörens åtagande
För att leverantören ska kunna tillhandahålla hög tillgänglighet och bra support ingår nedan redovisade åtagande.
6.1
Leverantören ska under gällande avtalstid årligen kontrollera statusen på fastighetsnätet enligt nedan.
- Okulärbesiktning av överlämningspunkten inklusive patchkablar fram till kundens ODF (fiberbox)/korskopplingspanel (kopparnät) inkl. kontroll av utrustningens märkning.
- Under förutsättning att användarnod finns, kontroll att användarnod får länk från switch vid överlämningspunkten.
- Kontroll av befintlig dokumentation. Efter genomförd kontroll ska det skriftligen rapporteras till kunden senast tre veckor efter besiktning. I rapporten ska eventuella förslag på åtgärder på kort och lång sikt ingå.
6.2
Leverantören ska tillhandahålla en unik serviceingång till stadsnätets kundtjänst.
6.3
Leverantören ska efter felanmälan från en tjänsteleverantör vid behov utföra felsökning på fastighetsnätet utan att nätägaren involveras. Felsökningen ska vara påbörjad senast 8 timmar efter felanmälan. Felavhjälpning sker alla dagar, 08:00 - 17.00.
6.4
I det fall kunden använder sig av den unika serviceingången ska leverantören efter varje genomförd felsökning lämna en skriftlig felrapport till kunden senast en vecka efter anmälan där felorsak framgår.
I de fall som störning på fastighetsnätet inte är åtgärdat ska leverantören lämna ett förslag på åtgärd inkl. kostnadskalkyl för att åtgärda störningen. Under förutsättningar som finns redovisade under punkt 9 ”Särskilda överenskommelser” ska leverantören utan beställning omgående åtgärda vissa fel eller störningar.
7. Kundens åtagande
För att ge kunden så hög tillgänglighet och support som möjligt ingår nedan redovisade åtaganden.
7.1
Kunden ska delge leverantören befintlig dokumentation av fastighetsnätet, inklusive dokumentation av patchkablar fram till kundens ODF/korskopplingspanel. Kunden ska även delge leverantören eventuella giltiga garantier för fastighetsnätet. Detta för att leverantören ska kunna åberopa giltiga garantier om fel inträffar för att kunna utföra åtgärder på fastighetsnätet utan att garantierna påverkas.
7.2
Kunden ansvarar för att slutanvändarna har tillgång till information om serviceavtalets befintlighet och innebörd. Kunden ska ajourhålla förteckningen över kundens kontaktpersoner för detta avtal. Förändringar ska omgående anmälas till leverantören via mejl till foretagsforsaljning@eem.se.
7.3
Kunden ska ansvara för att slutanvändarna ständigt har tillgång till aktuella rutiner för felanmälan av stadsnätsanslutningen samt information om hur ansvar och åtaganden är fördelade mellan de olika parterna. Detta är speciellt viktigt när fastighet byter ägare eller om det sker efteranslutningar till fastighetsnätet.
7.4
Kunden ska ansvara för att slutanvändarna får information om leverantörens planerade driftavbrott (nyttjande av servicefönster) för service och uppgraderingar.
7.5
Serviceingången får nyttjas direkt då ett flertal fastigheter i området har likartade fel eller om respons från tjänsteleverantören uteblivit i mer än två dygn. När serviceingången nyttjas p.g.a. att respons uteblivit i mer än två dygn måste kontaktpersonen kunna uppge felhanteringsnumret som slutanvändaren fått vid felanmälningen hos sin tjänsteleverantör. Undantaget denna regel är felanmälan av användarnod, då kontaktpersonen konstaterat att länklampa ej lyser. Serviceingången får endast användas av kundens kontaktpersoner som finns redovisade i detta avtal, se bilaga 1.
7.6
Kunden ansvarar för att användarnoden hanteras och används enligt de föreskrifter och anvisningar som medföljer. Åverkan och förändring på användarnodens installation som medfört störning eller fel debiteras slutanvändaren. Användarnod som är ansluten till fibernät får inte nedmonteras eller flyttas utan att leverantören kontaktas. Förändringar i installationen måste utföras av leverantören anvisad installatör.
7.7
Kunden behöver i största möjliga mån meddela leverantören om arbete på fastigheten planeras eller utförs vilket kan medföra strömbortfall.
8. Garanti
8.1
Leverantören garanterar att den personal som ansvarar för drift och underhåll, enligt de åtaganden som ingår i serviceavtalet, är certifierade/utbildade på de produkter som ingår i stadsnätsanslutningen. Detta förhållande gäller även anlitade underleverantörer.
8.2
Vid fel på användarnoden under gällande garantitid (två år) ingår i leverantörens åtaganden att kostnadsfritt byta felaktig användarnod. Efter garantitiden tillkommer kostnad för utbyte av användarnod och/eller arbete mot offert.
9. Särskilda överenskommelser
9.1
För att minimera avbrott och störningar vid det löpande underhållet och planerade uppgraderingar är kunden och leverantören överens om att det under avtalstiden införs så kallade ”servicefönster”. Ett servicefönster är en fördefinierad tidsperiod då uppdatering, uppgradering och kontroll av teknisk utrustning, ingående i fastighetsnätet, kan genomföras. När servicefönstren används för dessa tekniska åtgärder sker ett tillfälligt avbrott i stadsnätsanslutningen. Servicefönstren är normalt placerade mellan klockan 01.00 – 06.00 helgfria vardagar (måndag – torsdag) men kan även ske vid annan tid. Leverantören ska vid planerade åtgärder lägga ut information på sidan för driftinformation Detta sker minst 10 dagar i förväg. Det åligger kunden att själv bevaka dessa sidor.
9.2
Kunden och leverantören är överens om att byte av en felaktig användarnod under garantitiden ska ske omgående efter fellokalisering. Åtgärden ska utföras utan beställning från kunden.
9.3
Kunden åtar sig att tillämpa sekretess gällande bilaga 1, vilket innebär att avtalstext samt kontaktväg till den unika serviceingången ej får spridas till annan än kundens kontaktpersoner.
9.4
Samtliga kostnader leverantören har i samband med åtgärder i kundens anläggning, och som inte ingår avgiftsfritt, debiteras kunden.
10. Överlåtelse av avtalet
Detta avtal får överlåtas efter att skriftlig information delgetts den andra avtalsparten och medgivande finns från motpart.
11. Samordnad efteranslutning
Leverantören har ett totalansvar för att anordna efteranslutningar till kundens fastighetsnät inkl. inkoppling och driftsättning av slutanvändaren till stadsnätet. Montering av användarnod ska utföras hos varje fastighet som ska efteranslutas. Kostnaden för att anordna en efteranslutning sker mot offert.