Din rätt som konsument
Hos oss får du alltid den hjälp du behöver. Vi kan svara på frågor gällande Eskilstuna Energi och Miljö. För att komma i kontakt med oss kan du antingen skicka ett mejl till kundservice@eem.se eller ringa 016-10 60 60. Vill du veta vilka rättigheter du har som kund - se information nedan.
Konsumenträtt
Dina rättigheter som konsument regleras i Allmänna avtalsvillkoren och i Ellagen. De finns till för att hjälpa dig som enskild konsument om du av någon anledning känner dig felaktigt bemött eller behandlad. Ellagen hittar du på riksdagen.se.
Om du vill veta mer om kundskyddande bestämmelser kan du läsa Energiinspektionens sammanfattning "Ellagens kundnära bestämmelse" här på ei.se.
Ångerrätt
När du har fått en bekräftelse på ditt nya elhandelsavtal eller annat avtal hos oss har du 14 dagars ångerrätt. Du kan fylla i ditt ärende via denna blankett(pdf) och skicka den till oss eller kontakta kundservice på 016-10 60 60 eller kundservice@eem.se för att ångra avtalet. Märk ditt ärende med "Kundservice ångerrätt".
Du måste ordna ett annat elavtal för din fortsatta elleverans om du ångrar ditt elavtal. Annars riskerar du att få ett anvisat elhandelsavtal via ditt elnätsföretag. Om elleveransen påbörjades redan under ångerfristen måste du även betala för den el som förbrukats fram till att du meddelade oss att du ångrar ditt elavtal.
Externa rådgivare och myndigheter
Om du vill få en opartisk rådgivning finns det externa parter som du kan diskutera ditt ärende med. Det finns ett antal myndigheter och instanser som har till uppgift att hjälpa dig utifrån konsumentlagstiftningen.
Rådgivning
Konsumenternas Elrådgivningsbyrå är en självständig byrå som kostnadsfritt informerar, ger råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden. Du hittar dem på elradgivningsbyran.se.
Kommunala konsumentvägledare finns i de flesta kommuner. De kan ge dig råd inför eller efter ett köp. Rådgivningen är gratis och opartisk. Läs mer på konsumentverket.se
Prövning
Energimarknadsinspektionen (EI) är en tillsynsmyndighet som ser till att elmarknaden fungerar så bra som möjligt. De arbetar för att stärka energikundernas ställning och strävar efter att marknaderna för el, fjärrvärme och naturgas ska fungera så bra som möjligt. Det ska finnas konkurrens, kunderna ska betala skäliga avgifter och avbrotten ska vara så få som möjligt. De är också ansvariga för elpriskollen.se som hjälper Sveriges elkunder att välja elhandelsföretag. Du kan läsa mer på ei.se.
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som har till huvudsaklig uppgift att opartiskt - och utan avgift för parterna - pröva konsumenttvister. Anmälan kan göras av en enskild konsument som har en tvist med en näringsidkare om köp av en vara, tjänst eller annan
nyttighet. Du kan läsa mer på arn.se
Datainspektionen arbetar för att säkra den enskilda individens rätt till integritet i samhället. De är en myndighet som genom sin tillsynsverksamhet ska bidra till att behandling av personuppgifter inte ledet till otillbörliga intrång i enskilda individers personliga integritet. Läs mer på imy.se
Marknadsdomstolen är en specialdomstol som handlägger mål som gäller frågor om olika former av marknadsföring skett på ett riktigt sätt. Hit kan näringsidkare, Konsumentombudsmannen och vissa förbund vända sig för att pröva ett ärende. Vid andra typer av tvister kan du vända dig till en allmän domstol. I så fall, se mer information på marknadsdomstolen.se och domstol.se.