GTR Motorpark - Multiarenan med det stora miljötänket
På ett jätteområde återanvänds schaktmassor för att bygga en modernaktivitets- och mötesplats. Här träffas idag motorintresserade men också forskare inom framtidens mobilitet. Platsen är i förändring. Visionen om en motorbana för snart femton år sedan skruvas om dagligen. ”Vi är lyhörda och försöker gå i takt med tiden, vi tror på tanken om en multiaktivitetspark. Alltifrån konserter, science park till elektriska Formel 1-tävlingar,” säger grundaren Johan Heggblad.
En plats som erbjuder något för alla
Krispig höstlördag. Ute på GTR Motorpark samlas 110 barn med allvarliga sjukdomar och diagnoser tillsammans med sina föräldrar. På plats står även ett gäng sportvagnar i kategorin drömbil uppradade: Lamborghini, Ferrari, Porsche... Fordon utlånade av några av Sveriges mest passionerade bilsamlare. Barnen och deras föräldrar får under dagen testa att åka i bilarna. För varje minut som går blir barnens ansikten allt soligare.
– Det här är ett exempel på vad vi gör här ute. Dagen är ett samarbete med organisationen Lean on me, vars syfte är att bjuda på en dag av spänning och lite bus för svårt sjuka barn. Det är omtumlande och underbart att se vad det gör med barnen och deras föräldrar att komma hit. Ett event som är guld värt, säger Johan Heggblad.
Den asfalterade banan på 950 meter är områdets hjärta och byggdes redan 2008. Sedan dess har anläggningen sakta men säkert vuxit. Nu finns ett klubbhus med showroom och en park med möjlighet till exempelvis konserter och mässor håller på att ta form i anslutning till banområdet.
– Vi vill möjliggöra utveckling av framtidens fordon och mobilitet. Förutom att vi har en motorbana som klarar högt ställda krav så finns här optimala förutsättningar för forskning, tester och produktutveckling. Anläggningen ska vara multifunktionell med stort miljötänk.
Motorbana och miljötänk. Hur går det ihop?
– Redan nu när vi bygger anläggningen har vi hållbarhet i fokus. Vi befinner oss just nu på de två översta stegen på avfallstrappan. Istället för att bygga med nyutvunna schakt- och fyllnadsmassor, återanvänder vi material som redan finns. Det gör vi genom samarbete med entreprenadföretag som vill bli av med sina massor, säger Jörgen Björnfot, miljöchef på GTR.
– I många fall skulle våra kunders avfallsmassor hamna på en deponi eller soptipp som den kallas i folkmun. Genom att vi kan ta emot deras rena massor, kvalitetssäkra och återanvända dem så minskar vi mängden som går till deponi. Vi minimerar därmed avfallsmängden vilket är översta steget på avfallstrappan. För oss känns det otroligt bra att vi tillsammans med entreprenörer tar till vara på moder jords naturresurser i stället för att de deponeras på en soptipp. Vårt gemensamma arbete är även en del av det som heter cirkulär ekonomi.
Energi och miljö hjälper GTR med återvinningstjänster
GTR är nöjda återvinningskunder hos Eskilstuna Energi och Miljö.
– Vi har flera av EEMs återvinningstjänster, avfallshantering vid event är en av dem. Eskilstuna är en miljöstad – och det är mycket tack vare EEM som staden kunnat profilera sig på det sättet. Färgsortering och ReTuna är starka system och varumärken som vi uppskattar och gärna vill hänga ihop med. Vi ser hur förvånade eventbesökarna blir över vår avfallssortering och att vi är så noga med den. I många andra kommuner är det inte alls smidigt att sortera, folk är vana vid att fortfarande slänga allt på samma ställe, säger Jörgen.
Jörgen är före detta återvinningschef på Eskilstuna Energi och Miljö och har ena foten i fordonsvärlden, den andra i miljövärlden.
– Dessa två världar har ju en del motsättningar. Fordon handlar mycket om känslor och är ofta mer än ett intresse – snarare en livsstil. Jag har ett stort miljöintresse, men att slopa fordonsintresset är inte ett alternativ. Istället blickar jag mot framtiden och den innovation som sker. Vår anläggning ska bevisa att motorsport kan vara något helt annat än avgaser, smuts och rök. Ett exempel är att GTR siktar på att bli en arena för utveckling av eldriven racing.
– Framtidens tävlingar kommer att vara helt tysta. Varje deltagare i publiken har istället ljudet i sina egna öron, med hjälp av pods.
I slutet av sommaren anordnades prins Carl Philips racing pokal, en Kartingtävling, på GTR. Till vardags pågår mindre uppmärksammade aktiviteter här – som provkörning av autonoma fordon och trafikskoleträning på halkbana.
GTR Motorpark är i ständig utveckling
– Utvecklingen går fort nu mot en multiaktivitetspark. På vårt område har vi en fantastisk skog, där har vi nyligen anordnat trailrunning-lopp. Spåren passar också perfekt för mountainbike och utbildning för förarbevis på fyrhjulingar, säger Johan.
GTR utvecklas i takt med användarna. Som exempel lyfts förfrågningar från konsertarrangörer.
– Vi har plats för scen med publik på över 20 000 personer, vilket blir perfekt för konserter, festivaler och möten, säger Johan.
En av de viktigaste pusselbitarna handlar om innovation.
– Vi hoppas på samarbeten med Mälardalens högskola inom exempelvis energiomställning. Vi för dialog med aktörer som driver på utvecklingen kring vätgas och så diskuterar vi med väletablerade fordonstillverkare som vill vara här och driva på sin omställning till elektrifiering. Det handlar om innovation och det handlar om hållbarhet.