Vattenläckor
En vattenläcka kan uppstå både på huvudledningen och inom den egna fastigheten helt utan förvarning. Därför kan det vara bra att veta vad du kan göra om läckan sker hemma hos dig eller vad som händer när en läcka sker på det allmänna nätet.
Vattenläcka på det allmänna nätet
När det sker en läcka på det allmänna VA-ledningsnätet uppmärksammas den antingen av allmänheten eller vår egen personal. Det är då viktigt att läckan anmäls direkt till vår kundservice på telefonnummer 016-10 60 60. Efter kontorstid kopplas samtalet automatiskt vidare till larmcentralen. När vi mottagit larmet, oavsett om vi eller allmänheten har larmat, så sätts berörd personal in så snabbt som möjligt i arbetet.
Vi lägger också upp driftinformation på hemsidan där uppdatering sker kontinuerligt med status för avbrottet. Är du osäker på om en vattenläcka har larmats in till oss så kan du alltid gå in på driftinformation på hemsidan för att se om det är några avbrott. Om du är osäker eller inte har möjlighet att besöka vår hemsida är det alltid bättre att anmäla läckan till vår kundservice.
Vattenläcka hemma hos dig
Du bör ha som rutin att med jämna mellanrum kontrollera mätarställningen på din vattenmätare. Jämför den med vad det står på din VA-faktura. På så sätt kan du upptäcka eventuella läckor, otäta kranar och rinnande toalettstolar i tid.
Om du får en synlig vattenläcka kontaktar du en rörläggare eller VVS-montör som kan hjälpa dig att åtgärda problemet. Du behöver alltid kontakta vår kundservice när något hänt eller behöver åtgärdas med vattenmätaren eller om vattnet måste stängas av ute i gatan.
Läckor kan även uppstå på fastighetens tomt under mark, där de är svåra att upptäcka för dig som fastighetsägare. Vi kontrollerar kontinuerligt alla servisledningar och kan därför upptäcka dolda läckor. Om vi upptäcker en läcka på din tomt får du veta detta direkt. Du som fastighetsägare har då ansvar att kontakta en rörläggare/vvs-montör för att åtgärda läckaget inom 6 månader.