Dina rättigheter som konsument regleras i Allmänna avtalsvillkoren och i Ellagen. De finns till för att hjälpa dig som enskild konsument om du av någon anledning känner dig felaktigt bemött eller behandlad. Ellagen hittar du på riksdagen.se.
Om du vill veta mer om kundskyddande bestämmelser kan du läsa Energiinspektionens sammanfattning "Ellagens kundnära bestämmelse" här på ei.se.
Här hittar du mer information om konsumentens rättigheter enligt ellagen, kapitel 11(pdf).
Om du vill få en opartisk rådgivning finns det externa parter som du kan diskutera ditt ärende med. Det finns ett antal myndigheter och instanser som har till uppgift att hjälpa dig utifrån konsumentlagstiftningen.
Konsumenternas Energimarknadsbyrå är Sveriges gemensamma kontaktpunkt där konsumenter kan få tillgång till all nödvändig information om sina rättigheter, tillämplig rätt och tillgängliga mekanismer för tvistlösning i händelse av en tvist.
När du har fått en bekräftelse på ditt nya elhandelsavtal eller annat avtal hos oss har du 14 dagars ångerrätt. Du kan fylla i formuläret som finns på denna sida eller kontakta kundservice för att ångra ditt avtal.
Du måste ordna ett annat elavtal för din fortsatta elleverans om du ångrar ditt elavtal. Annars riskerar du att få ett anvisat elhandelsavtal via ditt elnätsföretag. Om elleveransen påbörjades redan under ångerfristen måste du även betala för den el som förbrukats fram till att du meddelade oss att du ångrar ditt elavtal.
Konsumenternas energimarknadsbyrå är en självständig byrå som kostnadsfritt informerar, ger råd och vägledning. Här hittar du deras klagomålsinformation.
Eskilstuna Kommuns konsumentvägledning erbjuder opartisk och kostnadsfri rådgivning där du kan ställa frågor innan och efter att du genomfört ett köp av en vara eller en tjänst från ett företag.
Energimarknadsinspektionen (EI) är en tillsynsmyndighet som ser till att elmarknaden fungerar så bra som möjligt. De arbetar för att stärka energikundernas ställning och strävar efter att marknaderna för el, fjärrvärme och naturgas ska fungera så bra som möjligt. Det ska finnas konkurrens, kunderna ska betala skäliga avgifter och avbrotten ska vara så få som möjligt. De är också ansvariga för elpriskollen.se som hjälper Sveriges elkunder att välja elhandelsföretag.
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som har till huvudsaklig uppgift att opartiskt - och utan avgift för parterna - pröva konsumenttvister och bistå till tvistlösning. Anmälan kan göras av en enskild konsument som har en tvist med en näringsidkare om köp av en vara, tjänst eller annan nyttighet. Du kan skicka din anmälan till följande adress: ARN, Box 174, 101 23 Stockholm.
Vi strävar efter att följa rekommendationerna som utfärdas av ARN. Detta innebär att vi aktivt arbetar för att inte finnas med på Råd & Röns så kallade ”svarta lista”.
Integritetsskyddsmyndigheten arbetar för att säkra den enskilda individens rätt till integritet i samhället. De är en myndighet som genom sin tillsynsverksamhet ska bidra till att behandling av personuppgifter inte ledet till otillbörliga intrång i enskilda individers personliga integritet. Lärs mer om Integritetsskyddsmyndigheten.